LUKISAN HATI

ASSALAMUALAIKUM....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....

ASSALAMUALAIKUM...W.B.T

salam ukhuwah kepada sahabat-sahabat yang datang....

teruskan membaca blog saya .....

semoga ianya dapat memberi faedah kepada sahabat semua

Thursday, November 25, 2010

HILANG KAWAN ....HILANG TEMAN....HILANG PERSAUDARAAN




sahabat-sahabat yang sering membahagiakan dan melengkapkan diri saya
(afiqah,syahirah dan miza@badar)




bersama sahabat-sahabat saya di THE MINES....(syarfina.afiqah dan sumayyh )


Hari ini saya mulakan penulisan saya dengan post gambar sahabat2 saya yang amat saya sayangai....sahabat2 yang sering mewarnai hari2 saya....walaupun jarang bertemu tetapi doa2 kami yang saling menyatukan hati2 kami....ALLAHU AKHBAR...sesungguhnya Kasih sayang ALLAH itu sememangnya besar untuk hamba2nya yang berteman atas dasar keikhlasan......

Saya lebih suka untuk memanggil teman2 saya ini sebagai sahabat....kerna pada hemat saya perkataan atau panggilan kita pada seseorang itu akan memperkuatkan lagi ikatan persahabatan kita......SAHABAT...pada saya merupakan istilah yang amat dekat dan meresap sampai ke lubuk hati....kita akan merasa lebih mudah untuk mendekati dan saling memahami antara satu sama lain.....

Pada saya anugerah sahabat dalam hidup saya merupakan harta paling berniali selepas nyawa......tanpa sahabat2 disekeliling saya...tidak dapat saya bayangi apa yang akan terjadi pada diri ini......jiwa saya akan lemah....kosong dan kesepian....ragam2 daripada sahabat2 saya ini yang akan mengisi petak2 kosong dalam jiwa saya...saya mempunyai sahabat2 yang bermacam ragam....ada yang happy go lucky...yang mana hidupnya asyik mahu menceriakan orang lain...justeru saya senang dengan mereka.....yang suka memberi nasihat pula merupakan kamus kehidupan untuk saya.....justeru itu tanpa mereka..siapa lah saya?????merekalah antara insan2 yang membentuk saya kini.......


Ada teman2 saya yang bertanya "Yantie..macam mana nak maafkan shabat yang asyik membuat salah pada kita.....seperti menyatakan keburukan kita pada orang lain...dan macam2 perkara buruk pada kita" .....apabila mendapat persoalan seperti itu termenung saya seketika....dalam pada masa yang sama beristigfar saya PADANYA....kasihan teman saya ini....dia diuji dengan kehadiran sahabat yang melukai dirinya sendiri....lantas saya menasihatinya dengan sedikit ilmu yang saya miliki....

Sememangnya tidak ada manusia yang mahu memiliki sahabat yang akan melukai dirinya sendiri malah menikam dirinnya dari belakang....Namun...ada hikmahnya ALLAH utuskan sahabat sedemikian pada kita....Kdang2 insan2 seperti ini tidak menyedari akan kesalahan mereka ataupun mereka memang merupakan insan yang tidak ambil peduli dengan perasaan orang lain.....oleh itu...kita sebagai salah seorang insan yang bersahabt dengannya bertanggungjawab untuk menegur silapnya...

Teman saya bertanya lagi "aku dah tegur dah..tapi cam 2 jugak....penat dah aku tegur"
Akhirnya saya memintanya agar menjauhkan diri dari insan tersebut sebagai hukuman seperti mana nasihat yang ALLAH ajrkan kepada suami agar menjauhkan tempat tidur antara dia dn isterinya dengan asbab menyedarkannya atas kesalahan yang dilakukan dan minta pertolongan ALLAH untuk membuka hati temannya agar berubah....

Sesunggunya hanya ALLAHlah yang memegang hati setiap hati hamba-hambanya....seperti mana dalam firmannya...'.Jika ALLAH berkehendak memberi nur hidayah kepada hambanya,nescaya dia akan memberikannya manaka jika ALLAH berkehendak untuk menutup pintu hati hamba2nya Dia juga akan lakukannya....." justeru sebagai teman dan merupakan saudaranya di dunia ini kita hendaklah seboleh-bolehnya membimbing teman2 sebegitu agar kembali mendapat nur hidayah daripada PEMILIKNYA..... jika tidak mampu....dengan alasan kuatir akan berlaku zalim keatasnya dan bimbang engkau jiga akn terpengaruh dengan perangainya...maka jauhilahnya....sesungguhnya itulah jalan terbaik untukmu.....


tadarus al-quran bersama-sama housemate (fathiah,akmal,rifqah,zaiti,saya,yunie dan izzati

Sesungguhnya carilah teman dan sahabat yang mampu mengajakmu dan mampu kamu ajak
bersahabat hingga ke SYURGA....jauhilah teman-teman yang hanya akan menghancurkan dirimu hingga
mampu mengundang dirimu tersesat hingga ke NERAKA.....Jadilah sahabat yang sentiasa membetulkan
tindakan sahanatnya...jangan jadi sahabat yang hanya membenarkan segala tindakan sahabatnya
walaupun pada hakikatnya tindakan tersebut adalah salah.....

Sakitilah sahabatmu di dunia atas asbab untuk menyelamatkannya daripada disakiti di akhirat sana








No comments:

Post a Comment