LUKISAN HATI

ASSALAMUALAIKUM....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....

ASSALAMUALAIKUM...W.B.T

salam ukhuwah kepada sahabat-sahabat yang datang....

teruskan membaca blog saya .....

semoga ianya dapat memberi faedah kepada sahabat semua

Thursday, December 23, 2010

Saturday, November 27, 2010

Apabila Semua Telah Berubah




Petang ini saya berasa kurang best setelah apa yang berlaku disekeliling saya....hingga saya terfikir apa akan jadi apabila semua benda dan perkara disekeliling saya berubah dengan perubahan yang tidak saya sukai....justeru..saya tergerak untuk menulis hari ini

APABILA SEMUA TELAH BERUBAH

saja saya selitkan gambar di atas sebagai contoh perubahan yang sedang berlaku pada dunia.....ini hanylah contoh perubahan yang kita nampak secara mata kasar kita....yang mungkin ada banyak cara penyelesaiannya............

pada usia saya yang sedang menginjak ke alam dewasa ini...hati kami sedang meronta2 untuk mengalami perubahan.....corrosion2 dalam jiwa mungkin telah lama berlaku tanpa kita sedari....dan akhirnya bencana terjadi...explosion pown meletus akibat tekanan yang telah lama terpendam dalam diri atau sebab ransangan perubahan2 luaran yang menyebabkan explosion itu berlaku.....seperti gempa bumi yang menyebabkan tsunami dan letusan gunung berapi.....akibatnya...banyak kemusnahan berlaku...

adakan itu sekadar BENCANA ALAM biasa ataupun suatu TANDA PERINGATAN untuk kita???????

sama juga seperti perubahan2 pada para muda mudi kita sekarang ini....gejala maksiat menjadi santapan breakfast kita setiap pagi dengan pemaparan gejala membuang bayi dan pembunuhan.....

ADAKAN IA SATU TANDA PENGAKHIRAN DUNIA??????? dan adakah akan ada lagi PERINGATAN2 yang akan diturunkan ALLAH???? mungkinkah ada antara DOSA2 KAMU dan SAYA yang menyebabkan penurunan bencana2 ini??????

ASTAGFIRULLAH HAL AZIM.................(aku bertaubat padamu YA ALLAH)

perubahan2 yang berlaku kini harus diberhentikan....bermula dari diri KAMU dan SAYA sendiri.......

Tapi apabila perubahan2 itu melihatkan "inner exchange".....saya juga terdetik..bagaimana untuk saya mengatasinya......"inner exchange"???????

Perubahan2 ini lebih kearah perubahan rohani yang saya kira apabila ia melanda diri kita....bagaikan ada suatu penyakit misteri yang melanda diri....mengusik jiwa jauh dari ukhrawi...dekat pada duniawi......maksiat disukai.....amalan dibenci....kawan dijauhi...lawan dicari.....syaitan mendekati...malaikat menjauhi.....

SAKIT.....memang SAKIT......kerna saya juga sebagai insan lemah lagi hina kadang kala didekati penyakit ini.....saya tidak menafikan bahawa memang ada insan yang begitu kuat untuk melawan pentogen2 jahat ini daripada merosakkan diri....dalam pada masa yang sama ada juga insan yang turut dijangkiti penyakit ini dan memerlukan ubat antibiotik untuk mengubatinya......namun...sebelum antibiotik diambil....perlukan rawatan doktor terlebih dahulu bagi mendiagnose penyakit dan ubat yang patut diberikan......

SIAPA DOKTORNYA?????

Terdapat 3 doktor yang perlu ditemui terlebih dahulu.....

DOKTOR IMAN

DOKTOR TAQWA

DOKTOR MUHASABAH

DOKTOR IMAN dan TAQWA akan mendiagnose perubahan2 pada diri.....proses diagnose ini akan dilakukan denagn melakukan parameter iman dan taqwa.....sekiranya parameter ini menunjukkan level iman dan taqwa menurun tanpa ada getaran untuk meningkat...maka...pesakit telah dijangkiti penyakit......dan DOKTOR MUHASABAH akan memberikan ubat2 yang bersesuaian seperti....

  1. ubat taubat nasuha ( ubat ini perlu diambil setiap hari......dengan azam untuk sembuh dan meninggalkan amalan2 yang bertentangan dengan perintah ALLAH sekeras-kerasnya dan dilakukan dengan penuh rasa rendah diri dan memohon pada ALLAH agar menaikkan level iman dan taqwanya)
  2. ubat zikir ( ubat ini perlu diambil setiap waktu......)
  3. ubat hati ( ubat ini juga perlu diambil setiap waktu....antara kandungan ubat ini ialah....menjaga mata...menjaga telinga..menjaga mulut...dan semua pancaindera...)

InsyaALLAH dengan bekalan ubat2 ini mampu menyembuhkan kembali para pesakit......sahabat2 dan teman2 berperanan untuk memerhatikan simpton2 penyakit ini sama ada melanda diri sendiri ataupun orang terdekat.....segeralah berjumpa dengan doktor2 anda apabila anda merasakan kurang selesa dengan hati dan jiwa anda........

Sama2 lah kita memohon pada ALLAH agar sentiasa memelihara hati kita daripada perkara mazmumah.....dan memenuhkan hati kita dengan perkara2 mahmudah......serta mematikan kita dan keluarga kita dalam keadaan HUSNUL KHATIMAH........


Thursday, November 25, 2010

HILANG KAWAN ....HILANG TEMAN....HILANG PERSAUDARAAN




sahabat-sahabat yang sering membahagiakan dan melengkapkan diri saya
(afiqah,syahirah dan miza@badar)




bersama sahabat-sahabat saya di THE MINES....(syarfina.afiqah dan sumayyh )


Hari ini saya mulakan penulisan saya dengan post gambar sahabat2 saya yang amat saya sayangai....sahabat2 yang sering mewarnai hari2 saya....walaupun jarang bertemu tetapi doa2 kami yang saling menyatukan hati2 kami....ALLAHU AKHBAR...sesungguhnya Kasih sayang ALLAH itu sememangnya besar untuk hamba2nya yang berteman atas dasar keikhlasan......

Saya lebih suka untuk memanggil teman2 saya ini sebagai sahabat....kerna pada hemat saya perkataan atau panggilan kita pada seseorang itu akan memperkuatkan lagi ikatan persahabatan kita......SAHABAT...pada saya merupakan istilah yang amat dekat dan meresap sampai ke lubuk hati....kita akan merasa lebih mudah untuk mendekati dan saling memahami antara satu sama lain.....

Pada saya anugerah sahabat dalam hidup saya merupakan harta paling berniali selepas nyawa......tanpa sahabat2 disekeliling saya...tidak dapat saya bayangi apa yang akan terjadi pada diri ini......jiwa saya akan lemah....kosong dan kesepian....ragam2 daripada sahabat2 saya ini yang akan mengisi petak2 kosong dalam jiwa saya...saya mempunyai sahabat2 yang bermacam ragam....ada yang happy go lucky...yang mana hidupnya asyik mahu menceriakan orang lain...justeru saya senang dengan mereka.....yang suka memberi nasihat pula merupakan kamus kehidupan untuk saya.....justeru itu tanpa mereka..siapa lah saya?????merekalah antara insan2 yang membentuk saya kini.......


Ada teman2 saya yang bertanya "Yantie..macam mana nak maafkan shabat yang asyik membuat salah pada kita.....seperti menyatakan keburukan kita pada orang lain...dan macam2 perkara buruk pada kita" .....apabila mendapat persoalan seperti itu termenung saya seketika....dalam pada masa yang sama beristigfar saya PADANYA....kasihan teman saya ini....dia diuji dengan kehadiran sahabat yang melukai dirinya sendiri....lantas saya menasihatinya dengan sedikit ilmu yang saya miliki....

Sememangnya tidak ada manusia yang mahu memiliki sahabat yang akan melukai dirinya sendiri malah menikam dirinnya dari belakang....Namun...ada hikmahnya ALLAH utuskan sahabat sedemikian pada kita....Kdang2 insan2 seperti ini tidak menyedari akan kesalahan mereka ataupun mereka memang merupakan insan yang tidak ambil peduli dengan perasaan orang lain.....oleh itu...kita sebagai salah seorang insan yang bersahabt dengannya bertanggungjawab untuk menegur silapnya...

Teman saya bertanya lagi "aku dah tegur dah..tapi cam 2 jugak....penat dah aku tegur"
Akhirnya saya memintanya agar menjauhkan diri dari insan tersebut sebagai hukuman seperti mana nasihat yang ALLAH ajrkan kepada suami agar menjauhkan tempat tidur antara dia dn isterinya dengan asbab menyedarkannya atas kesalahan yang dilakukan dan minta pertolongan ALLAH untuk membuka hati temannya agar berubah....

Sesunggunya hanya ALLAHlah yang memegang hati setiap hati hamba-hambanya....seperti mana dalam firmannya...'.Jika ALLAH berkehendak memberi nur hidayah kepada hambanya,nescaya dia akan memberikannya manaka jika ALLAH berkehendak untuk menutup pintu hati hamba2nya Dia juga akan lakukannya....." justeru sebagai teman dan merupakan saudaranya di dunia ini kita hendaklah seboleh-bolehnya membimbing teman2 sebegitu agar kembali mendapat nur hidayah daripada PEMILIKNYA..... jika tidak mampu....dengan alasan kuatir akan berlaku zalim keatasnya dan bimbang engkau jiga akn terpengaruh dengan perangainya...maka jauhilahnya....sesungguhnya itulah jalan terbaik untukmu.....


tadarus al-quran bersama-sama housemate (fathiah,akmal,rifqah,zaiti,saya,yunie dan izzati

Sesungguhnya carilah teman dan sahabat yang mampu mengajakmu dan mampu kamu ajak
bersahabat hingga ke SYURGA....jauhilah teman-teman yang hanya akan menghancurkan dirimu hingga
mampu mengundang dirimu tersesat hingga ke NERAKA.....Jadilah sahabat yang sentiasa membetulkan
tindakan sahanatnya...jangan jadi sahabat yang hanya membenarkan segala tindakan sahabatnya
walaupun pada hakikatnya tindakan tersebut adalah salah.....

Sakitilah sahabatmu di dunia atas asbab untuk menyelamatkannya daripada disakiti di akhirat sana








4 FLAT....



peperiksaan semester 1 baru saja berakhir....jadi,saya beranggapan tepat pada masanya untuk saya berbicara tentang hal tersebut....

4 FLAT.....

sememangnya angka ini amat menjadi rebutan semua mahasiswa2 yg sedang menuntut...nilaian ini umpama satu harta yg paling bernilai dlm dunia pendidikan....yang memperolehnya umpama menjadi raja....manakala yang tidak memperolehnya merasa diri sangat hina dan menganggap diri tidak berguna....lebih2 lagi apabila memperoleh kurang daripada 2.0

bagi yang memperoleh 4 flat....dunia dirasakan dia yang punya..."aku lah yang paling hebat"...diri dirasakan seperti raja...gembiranya tidak terkira...umpama kera mendapat bunga....ibarat berada di puncak dunia...
malangnya apabila perasaan2 ini tidak dapat dikawal hingga menimbulkan riak di dalam jiwa....jalan mendabik dada..tutur kata tidak di jaga..meluncur menghemburkan kata2 nista pada sahabat yang sedang berduka...


Sebaliknya..berbeza pula bagi yang memperoleh keputusan kurang memberangsangkan....

diri dirasakan ....tidak berguna....dunia terasa gelap gelita..umpama terjatuh ke lembah tanpa cahaya.....air mata bercucuran tiada hentinya....hilanglah segala pegangan yang ada....yang ada difirannya cuma..."AKU TAK BERGUNA"

teman2...di sini kita dapat melihat dua situasi yang amay berbeza...ibarat langit dan bumi jauhnya....

seorang yang sedang berenang dalam lautan kebahagiannya manakala seorang lagi sedang menagis meratapi kekurangannya

Di sinilah ALLAH ingin menguji hamba2nya....samaada mensyukuri anugerahNYA atau berputus asa atas ujianNYA...

Bagi yang bijak...ALHAMDULILLAH....segala anugerah dan ujian yang didatangkan ALLAH kepadanya disyukuri dengan penuh redha dan sabar....

Bagi anugerah yang diperolehnya..disusuli dengan sujud syukur kepada ALLAH atas kenikmatan yang tidak terhingga....diamalkan ilmu yang diperolehnya...dan disebarkan kepada seluruh masyarakat untuk dimanfaatkan....dan berdoa agar dijauhkan daripada penyakit2 hati yang membawa kemurkaan ALLAH TAALA...

Manakala apabila ujian dan dugaan datang kepadanya,lalu dia sabar dan redha atas qada' dan qadar ALLAH...nescaya dia akan tergolong dalam golongan orang2 yang dikasihi ALLAH....

Ramai teman2 yang berkata pada saya....sememangnya kata2 itu mudah dilafazkan,namun untuk meredhakan apa yang berlaku merupakan suatu ubat yang amat..amat...amat....PAHIT untuk ditelan lalu disebatikan dalam jiwa dan tubuh badan....."BERAT MATA MEMANDANG BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL"....

Oleh itu bagi sahabat2 yang merasakan diri amat lemah untuk menghadapi ujian yang didatangkan ALLAH ini....dekatkanlah dirimu kepadaNYA...kerana DIA sentiasa DEKAT denganmu...DIA sentiasa bersamamu....Dia merindui sendu tangismu...Dia merindui esak tangismu padaNYA....DIA merindui untuk sentiasa bersamamu seperti Ibu yang merindui kepulangn anak-anaknya...bagitulah perasaan ALLAH PADAMU...atau mungkin lebih dari itu....

Engkau tidak akan merasa nikmatnya sebelum engkau melakukannya teman2ku....muhasabahkanlah dirimu PADANYA....hemburkanlah segala kelemahanmu...keluh resahmu...sedih hatimu...kekesalanmu...PADANYA....pasti dia akan menghadiahkanmu dengan hadiah yang tidak pernah engkau jangka2 kan......

YANG pasti selepas itu kau akan memperoleh CINTA ABADI darinya....CINTA yang membuat hatimu terisi dengan ingatanmu PADANYA...CINTA yang suci dengan hemburan2 lafaz2 zikir kebesaranmu PADANYA.....PERCAYALAH sahabatku....JIWAMU PASTI AKAN TERUBAT JUA JIKA ENGKAU MENCARI UBAT DARINYA......

Wednesday, November 24, 2010


<

CINTA

pada pandangan saya...semua remaja seusia dengan saya amat suka pabila melihat atau mendengar perkataan ini iaitu C.I.NT.A....
yang sedang makan akan berhenti makan..yang tengah menyapu akan berhenti menyapu dan macam2 hal akan terhenti apabila perkataan ini mula menjadi titik perbincangan...

mungkin ada sahabat2 yang beranggapan bahawa saya mungkin sudah jatuh cinta....mengapa asyik berbicara soal cinta saja...jawapan saya ialah...ya....

tapi cinta pada siapa?

tentunya cinta pada TUHANNYA....cinta pada Rasulnya...cinta pada kedua ibu bapanya...cinta pada sahabat2nya dan cinta sesama manusia...

apakah cinta itu salah????

semestinya tidak.....bahkan ALLAH pun merahmati orang yang bercinta pada JALANNYA...cinta ibu bapa pada anaknya...cinta isteri kepada suaminya...dan paling AGONG ialah cinta ALLAH pada hamba2nya...

namun...pada kali ini,saya ingin berbicara tentang cinta antara adam dan hawa...teruna dan dara....

golongan adam dan hawa sememangnya diciptakan sepasang..tanpa adam..tidak sempurnalah hawa..manakala..tanpa hawa tidak sempurnalah adam...
perkara yang sering menerjah para remaja khususnya mengenai "bolehkah saya jatuh cinta pada dia"..."islam benarkan ke" "ALLAH tak marah ke"...

perkara ini amat menghantui jiwa para remaja khususnya yang amat2 menjaga pergaulannya antara jantina yang berbeza..sesungguhnya perasaan tersebut bukanlah dicari2 atau diminta-minta kehadirannya...ia datang dengan sendirinya....namun ada pihak yang mempertikaikannya..."mana bleh bercinta sebelum berkahwin nanti ALLAH tak redha"....tanggapan sebegitu telah menjadi trauma kepada si adam dan si hawa yang hatinya sedang berbunga2 tika ini...

sedangkan ALLAH tidak pernah menghalang hamba2Nya untuk jatuh cinta...kerna itu fitrah penciptaan adam dan hawa..untuk saling jatuh cinta dan saling melengkapi....

TAPI....hendaklah berpandukan pada jalan yang telah diatur dan jauh dari perkara yang boleh mendatangkan fitnah seterusnya mengundang pIHAK KE-3 untuk masuk daun...dan maksiat berlaku....

CINTA seperti itu sememangnya dilarang sekera-kerasnya dalam agama ISLAM....namun kini ramai para remaja seusia saya seakan tewas dalam perjuangannya apabila dengan mudahnya tunduk pada nafsu amarahnya...yang mana hanya mendatangnya kenikmatan sementara,azab selamanya....


Sahabat-sahabat saya sekalian....marilah kita sama-sama membina benteng diri daripada ancaman2 keatif syaitan yang hanya ingin melihat kemusnahan kita....seiring dengan janjinya pada ALLAH suatu masa dahulu....mereka telah ditakdirkan ALLAH menjadi penghuni neraka..... namun kita...kita masih diberi peluang oleh ALLAH untuk memilih SYURGA mahupin NERAKA...kita masih ada masa sahabat2ku...

jikalau sahabat2ku ingin jatuh cinta...jatuhkannya lah pada jalan dan cara yang terbaik dengan memintalah restu kedua orang tuanya untuk disunting..untuk dijadikan teman hidup yang solehah...dan membina keluarga sakinah....

kerna wanita ibarat pokok....jangan disia-siakan pokok yang hijau rendang lagi subur dengan hanya setitik racun yang akan mematikannya....tetapi bajailah,siramilah serta pagarilah pokok tersebut dengan baja2 berkualiti agar dapat mengeluarkan hasil yang tutut berkualiti....

Cinta seperti itulah yang disarankan di dalam agama ISLAM dan agama2yang lain...

sekiranya si adam dan si hawa merasakan belum bersedia maka berpuasalah...seperti yang telah disarankan oleh ALLAH dalam firmanNYA....

KERNA PUASA itu dapat mencegah daripada berlakunyakemungkaran.....

Monday, September 27, 2010

CINTA ILLAHI

sesungguhnya nikmat kesihatanku telah ditarik buat seketika oleh ALLAH.....nescaya tanpa IZINNYA aku tidak mampu walau untuk bernafas sekalipun....aku berdoa moga dengan kedatangan sakit ini merupakan hadiah oleh ALLAH buatku....sebagai pengampunan buat dosa2ku yg lalu....sesungguhnya aku hanya hamba hina yg selalu melakukan dosa dan khilaf kepada ALLAH dan hmaba2 NYA.....semakin aku ingin mendekatkan diriku kepada ALLAH...semakin kuat tarikan untuk berbuat doasa.....ampunkan aku ALL

aku bersyukur kerna walaupun aku sering melakukan dosa padaNYA....ALLAH tidak pernah terus menerus menghukumku....menarik nyawaku....sesungguhnya ALLAH masih sayang padaku...ALHAMDULILLAH....kerna dia masih membuka pintu2 pengampunanNYA buat diriku....jika tidak aku kejar peluang ini...maka nescaya aku menjadi salah seorang hmabaNYA yg menzalimi diri sendiri....semoga ALLAH memberi kekuatan dan tekad kepadaku untuk berubah kepada yg lebih baik....amin...

Monday, August 23, 2010

bangganya...............



erm......semalam sebenarnya saya baru jer join blog akak nik nur madihah.....kagumnya saya pada dia.....

saya terfikir-fikir adakah saya mampu jadi macam die....iyelah....sapa yang x nak berjaya kan...dah2 2 plak seimbang pembawakan dunia dan akhiratnya plak......

malu rasanya saya pada die......saya pown nak sama-sama ngan kak madihah berjuang membangunkan islam kembali.......berat rasanya tanggungjawab memegang gelaran hamba kepada ALLAH dan khalifah dimuka bumi ini...dipertanggungjawabkan untuk memakmurkan bumi dengan sebaiknya......semoga diberi kekuatan oleh ALLAH dengan izinNYA......

Sunday, August 15, 2010

akak sayang mak



as-salam semua.....wah..pejam celik-pejam celik rupa-rupanya kita dah sampai 6 ramadhan rupa-rupanya......sekejap jer rasanya kan.....dan tiba-tiba bersinggah lah pulak rasa rindu sangat kat masakan mak kat umah....wah...MAK.....RINDUNYA....semalam saya baru jer sembuh dari demam....alamak....demam lah pulak...inalillah......dugaan tuhan....masa tengah sakit-sakit nie lah yang kita nak sangat mak ada dengan kita kan.....biasa lah tu...rindu pada jagaan mak....kasih sayang mak...senyum ikhlas mak dan semualah pasal mak....wah bertambah sedih nie nampaknya......

mak...akak nak mak tahu satu perkara nie......AKAK SAYANG MAK SANGAT-SANGAT...DEMI MAK AKAK SANGGUP KORBANKAN APE JER....SEGALA-GALANYA MAK......MAK....TERIMA KASIH SEBAB DAH JADI MALAIKAT AKAK DI DUNIA UNTUK MENJAGA AKAK DAN SEGALANYA......

SEMOGA MAK DITEMPATKAN ALLAH DISISI ORANG-ORANG YANG MULIA.......

Tuesday, August 10, 2010

RAMADHAN




AS SALAM kepada sahabat-sahabat yang masih setia melayari blog saya.....rasanya belum terlewat untuk saya ucapkan ahlan wa sahlan ya ramadhan.......hah....RAMADHAN pown datang akhirnya .....kita yang masih mampu melangkah dibumi ALLAH ini sepatutnya menyucapkan syukur pada ILAHI akan nikmat nyawanya kepada kita.....ALHAMDULILLAH....

sahabat-sahabat yang saya sayangi.....apa kata pada RAMADHAN kali ini kita sama-sama menanam azam dan cita-cita untuk memuhasabahkan diri menjadi lebih baik dan mencontohi akhlak RASULULLAH pada bulan RAMADHAN ini.....eh..bukan pada bulan RAMADHAN jer....tapi pada bulan-bulan yang seterusnya pown sama.....BOLEHKAN....

ERM......seronoknya pada RAMADHAN kali nie....saya berpuasa du tempat baru dan pengalaman baru...di UITM.....erm....semestinya pengalaman yang istimewa kan.....InsyaALLAH esok akan bermulanya bulan puasa.....harap-harap malam nie dapatlah bersembahyang terawih kat angsana....wah...sonok-sonok......

InsyaALLAH....kita sama-sama tanam impian dan bermuhasabah agar mendapat keampunan dan kasih sayang ALLAH sepanjang bulan nie ...ok.....

INSYAALLAH....

Friday, August 6, 2010

CINTA KU PADANYA

Cinta itu buatkan
Cinta utamaku lemah
Cinta aku pada si dia
Buatkan cinta aku pada Tuhan
Allah Yang Maha Esa
Buatkan cintaku pada Rasulullah
Kekasih Yang Maha Kuasa
Buatkan cintaku pada agama
Islam yang gah agung
Buatkan cinta aku pada iman
Nur yang sentiasa terang
Seakan-akan goyah
Umpama meniti jambatan rapuh
Yang kalau-kalau ditiup angin kencang
Rebah sujud sia-sia ke bumi



Cinta aku pada si dia
Mencalar kotor pada pahalaku
Bertambah erat pula
Pegangan si dosa-dosa
Cintaku pada si dia
Buatkan jiwaku resah
Bernanah dengan maksiat
Zina mata, zina hati
Buat aku terus-terusan gelisah
Melihat pasangan lain
Melayari bahtera durjana
Yang kononnya indah
Walhal aku tahu
Halal haramnya…
Meskipun aku tahu
Baik buruknya…
Sungguhpun aku tahu
Azab dan siksanya…

Bukankah cintaku aku pada si dia
Harus bawaku dekat
Ke kota pujaanku…syurga
Bukankah cinta aku pada si dia
Harus jauhkan aku sejauh-jauhnya
Dari neraka yang pedih azabnya

Jadi…
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta bisikan Allah
Mana mugkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta yang bisa buatkan aku
Bahagia dunia akhiratnya
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah suci, tulus dan perawan

Aku muhasabah nilai cinta ini
Sebak dada, kusut jiwa
Menitis air mata seorang hamba derhaka
Mengenangkan betapa murahnya nilai cinta ini
Hinanya cinta ini disisi tuhan

Cinta yang aku dambakan
Cinta aku pada si dia
Tiada apa-apa erti buat tuhan
Hanya lumpur noda mengundang murka…

Rupa-rupanya
Cinta aku pada si dia
Tidak layak menggapai rahmat
Tidak layak menjemput berkat
Dan tidak akan pernah mengundang keredhaan

Maafkan aku Ya Allah
Maafkan aku untuk ada rasa
Cinta aku pada si dia
Yang tidak ada nilai di mata mu Tuhan

Ya Allah
Jodohku ditanganmu
Kalau benar
Cinta aku pada si dia
Hanya menambah timbunan dosa
Aku mohon ampun Ya Allah

Doaku…
Harapanku…
Pintaku dengan harap…
Harap dengan sangat…
Penuh rendah diri sebagai hambamu
Kurniakan aku masjid yang sempurna
Dengan jodoh yang baik-baik
Penuhi pertemuan dan perpisahannya
Dengan iman, nur dan rahmatmu…
Biar jodohku itu…
Buatkan aku dekat padamu Ya Allah
Biar jodohku itu…
Buatkan syurga nanti jadi naungan untukku
Biar jodohku itu…
Buatkan aku lebih mencintaimu
Lebih dari segalanya Ya Tuhan…
Ya Allah…Amin…

sayang nya ALLAH




cantiknya pencaturan ALLAH untuk kita.....tadi saya menhadiri ceramah The Recipe of Women....dr ada menyebut tentang ujian ALLAH untuk hamba-hambanya......MasyaALLAH......sayangnya ALLAH pada kita......

dr ada cakap bahawa sebenarnya ujian yang ALLAH datangkan pada kita adalah sama...macam game....meningkat mengikut level....bezanya cuma yang game adalah ilusi manakala ujian ALLAH adalah realiti.....MasyaALLAH...cantik susunannya...cuma kita sahaja yang tidak menyedarinya.....ALLAH juga ada berfirman bahawa dia tidak akan mendatangkan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hamba-hambanya.....ALLAH akan turunkan ujiannya dengan kemampuan kita......SUBHANALLAH...

kadang-kadang kita semua terlepas pandang dengan benda-benda tersebut....semua orang ingin menghuni syurga ALLAH...tapi kita kena sentiasa ingat bahawa syrga ALLAH itu mahal harganya.....sangt mahal...

Thursday, August 5, 2010

BANGKITKAN ISLAM

AS Salam buat sahabat-sahabat saya......Semoga kita sentiasa berada dalam rahmat naunganNYA....

tersentak dan terkesima saya seketika bila membaca cita-cita dan impian akhi Hilal Asyraf...walaupun akhi Hilal baru berusia 21 tahun...namun segala tujuan hidupnya dapat dilihat dengan jelas dan terpandu....mabruk akhi......sebagai seorang muslim saya turut mempunyai cita-cita seperti akhi namun tidaklah sehebat perancangan akhi....ini kerna saya merasakan diri ini belum cukup siap untuk keluar berperang diluar sana....justeru...dalam usia ini...saya akan cuba yang terbaik untuk mempersiapkan diri dengan senjata-senjata ISLAM....

pernah seorang abg senior memberikan sedikit tazkirah kepada kami....dia menyatakan bahawa akan tiba satu ketika umat Islam akan bangkit kembali menguasai dunia....dan AL-Aqsa...pada ketika itu Islam akan bangkit semula...justeru saya ingin tergolong dalam salah seorang umat Islam yang terlibat dalam mencapai kejayaan tersebut...saya tidak mahu hanya menjadi penonton sahaja.....kerna jika ada yang syahid dalam peperangan tersebut....saya mahu salah seorangnya adalah saya...

InsyaALLAH......dengan izinNYA .....

Wednesday, August 4, 2010

Rezeki Mereka

syukur alhamdulillah .....kerana kita masih diberi kesempatan oleh ALLAH S.W.T untuk terus hidup dimuka bumi ini untuk memohon keampunan kepadaNYA seterusnya berbakti kepada seluruh masyarakat...

Alhamdulillah sekali lagi saya ucapkan kepada ALLAH Taala atas segala limpah rahmat dan nikmatNYA kepada kita...

saya bukanlah hndak berceramah dalam slot kali ini....tapi ingin mengatakan kesyukuran keatasNYA atas rezeki-rezeki dan nikmat-nikmat yang dikurniakan kepada kita.....

sebenarnya.......saya nak ucapkan tahniah kepada sahabat saya izza nadmi kerana berjaya menyambung pengajiannya ke MESIR dalam jurusan medic....kita sama-sama lah doakan semoga perjuangannya jauh di bumi orang mendapat berkat dan pertolongan ALLAH....isya ALLAH amin......

sebut pasal MESIR ni kan....wah saya sangat teruja...sebenarnya saya memang nak sangat futher study kat sana....iyolah...Mesir 2..sapa x nak...negara yang terkenal dengan kebaikan dan rahmat-rahmat yang terdapat di dalamnya....pada mulanya saya agak terkilan kerana tak dapat sambung blaja kat sana....tapi lama kelamaan ...saya dapat menerima segala QADAK DAN QADAR ALLAH......

saya percaya ALLAH dah aturkan yang terbaek untuk saya dalam segla hal....lagipun..kita kan kena sentiasa berbaik sangkan dengan ALLAH kerna DIA MAHA ADIL..lagi MAHA PENGASIH DAN MAHA PENYAYANG....saya yakin segala pencaturan ALLAH adalah menunjukkan kasih sayangNYA PADA SAYA.....

I LUV U ALLAH.........

untuk sahabat-sahabat ana yang dapat wat A level n yang dah nak fly 2///buat yang terbaik kerana kamu semua sedang berjihad kepada ALLAH....dan pastikan jihad tersebut sentiasa adalah jihad kelas pertama.....

manakala untuk sahabat-sahabat yang belim berkesempatan untuk meraih kejayaan seperti sahabat-sahabat kte yang laen....ingat ALLAH sentiasa sayang pada kita dan pencaturanNYA adalah THE BEST...

kadang-kadang apa yang kita rasa baik untul kita belum tentu sebenarnya adalah madu ataupun ubat yang boleh melegakan kesakitan kita....sebaliknya yang kita rasakan x baik...pahit dan racun itulah sebenarnya....ubat yang dapat menyembuhkan dan menyelamatka kita......

ALHAMDULILLAH ....
setakat ini sahaja yang saya mampu kongsikan kepada sahabat-sahabat....INSYAALLAH...kita akan jumpa lagi.....DENGAN IZINNYA.....

Monday, August 2, 2010

KEKASIHKU

walaupun aku tidak dapat melihat wajahMU....namun aku yakin aku memiliki cinta dan kasih sayangMU.......KAU sentiasa ada untuk mendengar gelak tangisku...KAU sentiasa memberi kebahagiaan kepadaku... KAU pernah berfirman.... selangkah aku mendekatiMU maka sepuluh langkah KAU berlari padaku.....wahai kekasihku...alangkah bahagianya hidup ini andai sentiasa disayangi dan menyayangi....KAU tidak pernah meninggalkan aku keseorangan dan sendirian....KAU sentiasa memberi pertolongan kepadaku dikala diri ini dalam kesusahan....alangkah bahagianya wahai kekasihku.....YA RABB....tambahkanlah kecintaanku padaMU dan jangan sesekali KAU palingkan aku daripada mengaku bahawa KAU adalah TUHANKU.....

KAU berikan aku lagi kasih sayang dengan mengurniakan sahabat-sahabat yang sentiasa membimbing dan mengajakku untuk melakukan kebaikan kepadaMU...KAU terlalu AGONG wahai kekasihku...KAU tidak pernah meminta kasih sayangMU dibalas oleh hamba-hambaMU...sebaliknya...KAU menyayangi kami dengan seikhlasnya....bagaimana kami sebagai hambaMU dapat mengucapkan syukur padaMU....ALHAMDULILLAH...kami pohon wahai KEKASIH...ampunkanlah dosa-dosa kami sebanyak pepasir di pantai dan sebanyak buih dilautan....KAU selamatkanlah kami dari siksaan api nerakaMU.....AMIN....

Friday, July 30, 2010

TENANG

dalam penat seharian melakukan bermacam-macam aktiviti terkadang terasa diri ini memerlukan ruang untuk berehat dan merasakan ketenangan......melihat alam yang tersegam menghijau.... mendamaikan hati yang dirundung resah dan tekanan.....CANTIK CIPTAAN MU TUHAN....terasa diri ini dibuai dalam ketenangan panorama kehijauan alam yang tiada tolok banding kecantikannya....ALLAH HUAKBAR....dalam kesibukan seharian...kadang-kadang diri ini alpa dengan kehadiranMU yang sentiasa ada disisi.....ALLAH HUAKBAR...ALLAHHUAKBAR...ALLAHHUAKBAR.......

Thursday, July 29, 2010

sama2 kita berjuang

Surah As-Saff ayat 10-12, melampaui jangkauan.

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang besar. Surah As-Saff ayat 10-12.

Wednesday, July 28, 2010

sentuhan rohani

kadang-kadang terasa diri ini lemah dalam melawan nafsu dunia.....bila jauh daripada melakukan ibadat....hasutan-hasutan untuk melakukan keburukan sentiasa berbisik dalam jiwa.....hati ini terasa lemah x berdaya....bila kesedaran menjelma...diri terasa sangat hina di mata Tuhan Pencipta dan seluruh isi dunia....ingin sahaja diri ini meraung mengenagkan kesilapan yg telah dilakukan..namun...tiada kekuatan yg tegar yg mampu melawan hasutan....diri terasa sangat hina...sehina hinanya....sedang hati meronta-ronda mencari keampunan Ilahi...coretan-coretan insan yg memperjuangkan agama ALLAH...menyedarkan dan membuka pintu hati sedikit demi sedikit....Sesungguhnya ALLAH MAHA MENGETAHUI....DIA menggerakkan hati ini yang mana telah lama melupakanNYA....YA RABBI.. AMPUNKANLAH AKU YA RABBI......KUATKANLAH HATI INI UNTUK SENTIASA MENGINGATI MU ... dalam setiap hembusan nafas dan derapan langkah kakiku agar aku merasakan KAU selalu dekat denganku dan sentiasa memerhatikan diriku......bimbing aku YA ALLAH

Sunday, July 25, 2010

malam ni kitorang tgh kenduri dalam bilik....huhuhu..biselah...masing2 baru blk dari kg...bnyk jer lauk2 dari kg yg nak dibawa.....
my housemate is one of the best thing that had happen in my life...they are so friendly,caring....n fantastics....
gurls.....u guys the best....perform well in this stage n i hope that ur friendship will never end....

huhuhu...this weekend i'll out to the mines.....nak jumpe kengkawan lame...all my best friends....i thank to ALLAH 4 giving n sending me all those loving friends to me....syukur......

can't wait to c u gurls....n2s2h......

Wednesday, May 5, 2010

sahabat

assalamualaikim w.b.t...
buat sahabat-sahabat ana yang dapat sambung belajar kat u....tahniah ana ucapkan...ana harap perjuangan sahabat-sahabat ana berjaya dan dapat menyumbang pada masyarakat....buat sahabat ana eira...wah...hot ye anti sekarang....terperanjat ana dibuatnye....ape-ape pown focus on study ye....sesungguhnya berkasih-kasihan itu tiada salahnya...selagi ada hadnya....ana harap lepas semua kengkawan ana snmbung blajar lepas ni hubungan kte x terputus ye....stay in cnct ye...k lah ini sahaja utusan dari ana...
wasalam

Tuesday, March 30, 2010

Sinar Malam


Dalam kegelapan malam kadang-kadang buat jiwa ini resah memikirkan dunia yang kian musnah.....amal ibadah yang goyah...membuat hati ini bertambah gelisah...ditambah dengan dosa yang menggunung...mampu membuat diri ini rebah dalam keheningan malam...Ya Tuhan....berilah hambamu kekuatan dan kesempatan untuk bermuhasabah menilai apa yang telah lama ditinggalkan...lalai dengan keasyikan dunia...membuat diri ini terleka....kembalikan hambamu ke landasan nye Ya Rabbi......