LUKISAN HATI

ASSALAMUALAIKUM....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....

ASSALAMUALAIKUM...W.B.T

salam ukhuwah kepada sahabat-sahabat yang datang....

teruskan membaca blog saya .....

semoga ianya dapat memberi faedah kepada sahabat semua

Wednesday, August 3, 2011

TAK SEMUDAH BICARA

( Di dalam badan manusia terdapat sepotong daging......andai baik gading itu maka baiklah seluruh jasadnya....manakala andai buruk daging itu maka buruklah seluruh jasadnya....ketahuilah bahawa daging itu adalah sekeping hati....)


Hatiku pilu bila mengimbau kembali segala perlakuan diri.....dada terasa sesak....jiwa berkocak-kocak.....seluruh badanku tidak selesa....umpama meronta-ronta minta pertolongan.....dahaga dengan kalimah-kalimah penyubur jiwa......

Sedang diri ingin bangun dari kejatuhan......hati membisik dengan pengkhianatan.....kaki jadi lemah tanpa pertahanan....tangan hilang capaian sebagai pegangan.....lalu badan merepot jatuh kembali.....

acap kali ini terjadi.....penyembuhan diri amat sukar dikecapi....melalui postmoterm berkali-kali..hingga jiwa lemah memakan diri......

Mungkin senang untuk melafazkan kata-kata nasihat pada insan yang minta pertolongan....namun...jauh dari hujung sanubari...jika terjadi pada diri...belum tentu dapat diharungi.....

MUDAH UNTUK MELAFAZKAN PAYAH UNTUK DILAKSANAKAN.......

Hati menyepi minta diisi.....Bila diisi terasa diubati.....istiqomah perlu datang mengiringi....tanpanya sekali mungkin terjunam kembali......

Penyakit2 hati adalah virus yang amat ditakuti....bila menghinggap diri musnahlah pertahanan diri.....mazmumah mahmudah x dapat dibezakan lagi.....hancur semua amalan menggunung tinggi......yang tinggal cuma dosa sejuta buihan di lautan......

Ya Allah...takutnya aku akan kenyataan ini...tapi inilah perjanjianmu.....tunjukkan jalanku.....

Kekesalan akan segala dosa-dosa diri membuat aku takut untuk menghadap Ilahi....Bukan mahu meghindari apatah mahu lari.....tapi bungkusan2 dosaku membuatkan aku takot padaMU.....

Ya Allah ikhlaskan aku dalam setiap tingkahku.....jika hati ini tak mampu lagi diubati...kau gantikan ia dengan hati yg baru.....

Ya Tuhanku.....bagaimana aku bisa melupakanmu dalam urusanku....bagaimana aku tidak merasai akan keberadaanMu bersamaku.....Bagaimana aku boleh melupakan ayat-ayat cintaMu padaku......malunya aku ALLAH......

aku rasakan seperti telah terjatuh ke dalam gaung yang sangat dalam.....tanpa bantuan dan pertolongan.......
Cemburunya aku pada hamba-hambamu yang sentiasa mengingatiMU dalam setiap hembusan nafas mereka......
Cemburunya aku pada mereka yang berlumba-lumba mengejar cintaMU.....
Cemburunya aku pada mereka yang mensyukuri segala nikmatMu dengan apa adanya.......

Wahai Tuhanku.....aku pinta padaMU...mati itu memang dlam peganganMU...telah tertakluk di LUH MAHFUZMU.....aku pinta.....kau matikanlah aku dalam keadaan yang baik dan mendapat rahmat dan redhaMU.....hanya itu pintaku....

Ya Allah.....
Pelayaran ini sangat mencabar seluruh kehidupanku.....
Onak dan badaimu bagai tidak henti-henti memukulku....
Kegelapan di lautan pelayaran membuat aku takot dengan arah pelayaran....
Takot termasuk ke lembah tak berpengharapan.....
Kerna segala kelengkapanmu telah rosak dek dosa2ku.....
Kau tunjukkanlah aku jalan dengan apa cara sekalipun Ya Allah...
Kerna tiada yang mustahil bagiMU.....
Hanya padaMU aku meminta pertolongan dan gantungkan segala pengharapanku....
Andai ini takdirku.....Aku pasrah dengannya
Walau jiwa merintih kesedihan...keletihan dan lemah tanpa tenaga....
Aku yakin setiap percaturanMu ada sebabnya..
Kerna KAU kasih dan sayang pada hamba-hambaMU...
Melebihi kasih ibu pada anaknya.....

No comments:

Post a Comment