LUKISAN HATI

ASSALAMUALAIKUM....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG....

ASSALAMUALAIKUM...W.B.T

salam ukhuwah kepada sahabat-sahabat yang datang....

teruskan membaca blog saya .....

semoga ianya dapat memberi faedah kepada sahabat semua

Saturday, August 6, 2011

TANGISAN RINDU...BAHAGIAN 1

"Kak...tadi mak mimpi abang...abang datang jumpa mak pakai baju kotak-kotak....mak peluk cium abang puas-puas....mak surah akak amik gambar abang sebab abang x lama kat sini...abang datang sekejap jer....".." Die ada cakap ape-ape tak kay mak?".."tak..die senyum jer...bile mak bangun,mata mak berair..pipi mak basah......mak nangis....."

sedih aku bila mak cite pasal arwah abang....rindu serindu rindunya pada die....dah lama rasanya aku tak mimpi die....die adalah the best abang in the world....die sangat protective...bijak...hormat mak...."AKU SAYANG AJID"

MEH AKU KONGSI SIKIT TENTANG ABANG AKU YANG TERCINTA NI...

Nama die Mohamad Yazid...sesuai dengan nama die..die memang lah tersangat bijak...leh kata genius gak lah...Alhamdulillah itu semua anugerah Allah untuk die...n hadiah yang Allah bagi pada mak n abah.....selama 3 tahun die membesar sendirian barulah aku lahir sebagai teman mainannya merangkap kak ngah..hehehe....

kitorang bukan berasal dari keluarga kaya mahupun berharta...mak n abah orang susah..jadi kitorang membesar dengan sangat sederhana n apa ada nya....selang 2 tahun lepas tu kitorang dapat adik..jeng jeng jeng.....wuek3x(tangisan baby) itulah ija yang sekarang aku panggil die ling(darling)......hehehehe..so membesarlah kitorang 3 beradik...suri n pengarang jantung untuk mak n abah...mengikut apa yang aku masih ingat lah...kitorang masa kecil memang lah aktif tersangat-sangat.....aku n ajid kalau dah bergabung gamat sih jadinya....cam ne tak gamat...kitorang gi susun kuisyen 2 tinggi2 n melompat-lompat atas 2...nak dijadikan cerita ajid lah yang kene....debuk(bunyi jatuh kuisyen)....darah mula mengalir kat dahi ajid...jadi die pown apa g kne jahit lah.tapi aku tak berapa ingatlah berapa jahitannya....balik2 jer apa g..kne marah lah ngan ibu tercinta..padan muka..main tak ingat dunia g.....tapi bila teringat bekas jahitan kat kepala die je aku mesti teringat peristiwa 2..klaka betol lah.....tapi 2 semua tinggal kenangan....kenangan yang tak akan aku lupakan sampai bila-bila.....

ajid(panggilan untuk abnag) membesar 3 tahun sendirian.....jadi mak memang tumpukan 100% perhatian kat die...die memang x macam budak2 lain..mak tak bagi die campur ngan budak2 kat situ....bukan mak x bagi die bersosial..tapi mak nak jaga peribadi die...bukan pe...budak2 lah katakan...kalau main kasor berbenor....cakap perkataan yang bukan-bukan..balik samapi magrib n dll....mak tak nak ajid dipengaruhi dengan hal2 macam 2....aku ingat g...mak cite n ditambah dengan ingatan aku yang tersisa ni....

aku ingai g...kawasan umah aku ni memang the best pot lah untuk budak2 main....memang masa 2 best sangat lah..budak2 semua memang baya2 kitorang.....puat,iwan,sila,nuar siti, n ramai g lah...area rumah aku ni memang best kalau nak main permainan kampung..main roundest,belon aca,baling selipar,baling tin,perang-perang,nyorok-nyorok,mancing.....manjat pokok n macam-macam g lah.....hehehehe...best sangat2....

ajid n puad sebaya....tapi puad masuk tadika masa usia 5 tahun g...tapi ajid masa umur 6 tahun..sebab masalah kewangan...jadi mak sedih sikit lah sebab puad dah pandai baca tapi ajid belom g....mak sedih jer...tapi menakjubkan..mak kata walaupun ajid masuk tadika lambat tapi die dapat baca lebih fasih n dpat no 1 dalam kelas....ajid ni memang budak yang istimewa...sejak die tadika sampai darjah 6...die memang pecah rekod lah....asyik no 1..jer...samapi semua cikgu kenal die....gempak tol die ni.....aku pown terkena jugalah tempias2 die....sebab pe...sebab cikgu pown kenal aku..hehehehe..tumpang sekaki lah katakan...tapi aku x lah sebijak ajid...jadi cikgu selalu nak ukur kepandaian aku dengan ajid...masalah-masalah....sian kan.....
tapi aku tak pernah salahkan ajid...kejayaaan aku hari ni pown sebab die lah...die lah idola aku....cinta aku...boyfriend aku....

MASUK MRSM

Disebabkan kecemerlangan die dalam akademik n koko....ajid dapat tawaran masuk MRSM(MARA JUNIOR SCIENCE COLLEGE)....masa 2 sapa masuk MRSM kira pelajar2 genius gak lah...semua orang respect lah....so bile tahy jer ajid dapat masuk MRSM..semua orang kampung kagum....n bnagga.....ajid sememangnya dah membahagiakan mak n abah....n moga syurga tempatnya....
Di MRSM..ajid meneruskan kecemerlangannya...kesusahan hidup x pernah mematahkan semangat die...die memang insan istimewa....die x pernag menyesali kehidupan kami...tapi menjadikan kesusahan ini sebagai booster untuk meraih kejayaan.....aku sayang ko ajid....

Ajid teruskan kejayaan dengan sambung pengajian kat MRSM Jasin...MRSM Jasin adalah salah 1 MRSM terbaik kat Malaysia....Memang ni menjadi idaman die lah....Kat sne die teruskan kecemerlangan die...masuk itu..masuk ini..memang mantap lah...

tapi disangka panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari...di sini bermulalah
episod duka ajid....

DUGAAN BUAT AJID

Semasa masih belajar di sana..ajid di diagnose terkena kanser tulang....."KANSER TULANG"....
Mak adalah insan yang paling sedih dengan perkhabaran ni.....mana tak nya anak yang dikandungnya selama 9 bulan terpaksa menerima ketentuan takdir yang menguji keimanan dan kesabaran......Ajid hilang semangt buat seketika......Aku kehilangan heroku....seluruh cahaya keceriaan hilang dari dunia kami.....

RAWATAN DI HUSM KUBANG KERIAN

Ajid diarahkan menerima rawatan lanjut di HUSM Kubang Kerian....doktor juga turut mengesahkan akan penyakit ajid tu...mak berhenti kerja sebab nak menjaga ajid di sana....kami berulang alik setiap minggu dari kluang ke kelantan.....alhamdulillah...keluarga kami amat memahami..banyak bantuan yang dihulur...mereka tutur meluangkan masa untuk melihat ajid di sana..selain memberi bantuan material n moral......tangan ajaid membesar sebesar pehanya....warnanya bertukar kemerahan umpama merahnya buah delima.....takot aku melihatnya...ajid terpaksa tidur duduk sambil memangku tangannya yang tak tertanggung sakit dan beratnya.....HANYA TUHAN YANG TAHU....

Doktor menyarankan agar tangan tersebut dipotong bagi menyelamatkan sel2 yang lain...atau ajid hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi untuk hidup...YA ALLAH...hanya Engkau yang mengetahui bagaimana rasa sedih hati ini tika itu.....
Ahli keluarga yang lain tidak mahu memotong tangan berkenaan kerna risau akan hidupnya pada masa depan kelak...namun...ajid telah memutuskan untuk melepaskan tangannya......

MALAM SEBELUM PEMBEDAHAN

Hanya aku yang tidak berada sisi ajid tika pembedahan ingin dilangsungkan...justeru itu ajid mnelefon aku pada malam tersebut "kak ngah...esok aku nak potong tangan ni dah...kau jangan malu nak jalan-jalan ngan aku ye...."runtuh hati ini..berderai air mataku pabila kata-kata itu yang terungkap dibibir ajid......"aku tak kan prnah malu nak jalan ngan ko sebab aku sayang ko"...ikhlas aku balas kata-katanya dengan ungkapan tersebut......
Akhirnya pembedahan berjaya dilangsungkan.....pembedahan yang memakan masa selama 12 jam tersebut yang melibatkan pakar-pakar dari luar negara itu mendebarkan hati setiap insan yang menunggu.....teman-teman MRSM nya turut menemaninya.....sahabat selamanya.....
Aku tiba sehari selepas pembedahan dilangsungkan.....luluh hati ini pabila melihat tiada lagi tangan yang tergantung di bahunya...yang tinggal hanya layangan bajunya tanpa isi di dalamnya.....terdetik di hatiku.."hanya kepadaMU kami hidup dan hanya kepadaMU kami dikembalikan..."....sememangnya setiap yang ada pada kita hanyalah pinjaman dariNYA..dan DIA BERHAK UNTUK MENGAMBILNYA KEMBALI.......

bersambung........................

No comments:

Post a Comment